ابزار

علائم روی مترها به چه معناست؟

علائم روی متر برای چیست؟

سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد:

1-علامت روی متر خیاطی چیست؟

2-علامت های روی متر به چه معناست؟

3-اندازه گیری با متر چگونه است؟

علامت روی متر

آیا برای شما هم این سوال پیش آمده که این همه علایم روی متر ها به چه معناست؟  احتمالا برای شما جالب است که معماران و مهندسان خاص چگونه از ابزارهای خود استفاده می کنند؟

در حالی که بسیاری از شما فکر می کنید که می دانید چگونه از متر نواری استفاده کنید، آیا واقعاً می دانید چگونه از همه جزییات آن استفاده کنید؟ آیا می دانید انتخاب عجیب و غریب علامت هایی که معمولاً در 20 سانتی متر اول طول نوار یافت می شوند به چه چیزی اشاره دارد؟

مقررات ابزارهای اندازه‌گیری (معیارهای طولی) دولت بریتانیا دستورالعمل ابزارهای اندازه‌گیری اروپایی (MID) را در سال 2006 اجرا کرد. برای رعایت این مقررات، الزام قانونی برای تولیدکنندگان (به استثنای چند استثنا) شد که در طول تیغه های آنها تعدادی علامت‌ درج کنند.

این مقاله به شما کمک میکند تا بفهمید علایم روی مترها چیست و چگونه روی نوار متری که برای خرید انتخاب می کنید تأثیر میگذارد. اگر می خواهید درباره متراژ نوار و به ویژه نحوه صحیح خواندن آنها بیشتر بدانید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

اگر تمایل دارید درباره تاریخچه متر بدانید به مقاله دیگری در سایت مراجعه کنید.

علایم روی مترها

علامت متریک و امپریال

در حالی که برخی از کشورها مانند ایالات متحده هنوز عمدتاً بر روی علامت گذاری امپراتوری یا “انگلیسی” (پا، اینچ، یارد و غیره) تمرکز می کنند، بیشتر کشورها به سمت سیستم متریک حرکت کرده اند. با این حال، بریتانیا هنوز از ترکیبی از این دو استفاده می کند – سیستم متریک اجباری که توسط اتحادیه اروپا اجرا می شود و سیستم سنتی امپریالیستی که هنوز در بسیاری از مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد.

اعداد رومی برای دقت متر

وقتی تیغه را از قاب بیرون می کشید، ممکن است متوجه یک عدد رومی در دایره یا مستطیل شوید که معمولاً به رنگ قرمز یا سیاه چاپ می شود. این به دقت آن نوار خاص اشاره دارد.

چهار سطح به طور کلی برای دقت اندازه گیری نوار وجود دارد. کلاس 1 (که با عدد رومی “I” مشخص می شود) دقیق ترین است. کلاس 2 (که با “II” مشخص می شود) دومین و کلاس 3 (III) سومین سطح دقت را نشان داده می دهد. نوارهای طبقه بندی نشده هیچ علامتی روی تیغه خود ندارند. منظور ما از «طبقه‌بندی نشده» این است که آزمایش‌شده و تضمین نشده است که با سطح خاصی از دقت مطابقت داشته باشد.

علایم رومی روی متر

نوارهای کلاس I روز به روز محبوب تر می شوند، به ویژه در میان کسانی که خواهان دقت مطلق در کار خود هستند. با این حال، اکثر نوارهای روزمره و حرفه ای موجود در بازار امروز (از جمله متر های موجود در سان مکث) با دقت EC Class II هستند. هنگامی که به درستی استفاده می شود، نوارهای کلاس II برای اکثریت قریب به اتفاق کاربران به اندازه کافی دقیق هستند.

علامت طول

در حالی که طول اکثر نوارها بر روی بدنه چاپ می شود، تولیدکنندگان یک تعهد قانونی دارند که آن را روی تیغه نیز چاپ کنند. طول باید در هر مقیاس چاپ شود – یکی برای متریک و دیگری برای امپریال.

نشان طول متر

علامت الماس سیاه

گاهی مشتریان از ما می پرسند که “الماس سیاه کوچک به چه معناست؟” اگرچه معمولاً در انگلستان از آنها استفاده نمی شود، این علائم هنوز ارزش توضیح دارند.

نشان الماس روی متر

الماس‌های سیاه، همانطور که معمولاً به آن‌ها گفته می‌شود (بعضی اوقات به‌عنوان دایره‌های سیاه نشان داده می‌شوند)، در واقع نشانه‌های گل میخ یا تیرچه هستند.

در حالی که روی همه نوارها دیده نمی شود، علائم گل میخ اغلب در فواصل 16 اینچی (40.64 سانتی متر) و نشانه های تیرچه در فواصل 19.2 اینچی (48.768سانتی متر) ظاهر می شوند.

مرکز یک گل میخ معمولاً 16 اینچ از مرکز گل میخ قبل از آن قرار دارد – بنابراین علامت گل میخ 16 اینچی است. از طرف دیگر تیرچه ها معمولاً 19.2 اینچ از مرکز تیرچه قبل از آن فاصله دارند.

علامت سال تولید متر

در بسیاری از نوارها (اما نه در همه آنها) یک مستطیل قرمز کوچک با حرف M چاپ شده در داخل و به دنبال آن یک عدد خواهید دید.

این عدد به سادگی نشان‌دهنده سالی است که تیغه مطابق با دستورالعمل ابزارهای اندازه‌گیری، مهر زده شده است. به طور کلی، این همان سالی است که آن نوار در آن ساخته شده است. M09 به طور کلی نشان دهنده یک متر است که در سال 2009 از خط تولید خارج شد، در حالی که M13 (همانطور که در تصویر زیر مشاهده می شود) نواری را نشان می دهد که به احتمال زیاد در سال 2013 ساخته شده است.

نشان الماس روی متر

علامت CE چیست؟

علامت CE (Conformité Européenne ) نشان می دهد که اندازه گیری نوار با تمام مقررات اتحادیه اروپا که در مورد آن اعمال می شود مطابقت دارد. در مورد اندازه گیری نوار به معنای دستورالعمل ابزارهای اندازه گیری اروپا (MID) است. این بدان معنا نیست که در اتحادیه اروپا تولید می شود، اما تا حدی نشانگر کیفیت است.

علامت کیفیت اتحادیه اروپا روی مترها

لطفا توجه داشته باشید که فقدان علامت CE بر روی کالا، به هیچ وجه نشان دهنده این نیست که کیفیت پایین است. این می تواند به سادگی به این معنی باشد که برای مثال، تیغه از طراحی کمی قدیمی تر است که به هیچ وجه بر دقت یا کیفیت آن تأثیر نمی گذارد.

علامت دما و کشش

بسیاری از مترهای نواری دارای علامت های “20 درجه سانتیگراد” و “50N” در نزدیکی نوک تیغه هستند. این به سطح دقت اندازه گیری نوار مربوط می شود. سطوح دقت EC (کلاس 1 یا کلاس 2) بیان می کند که تیغه نوار در دمای 20 درجه سانتی گراد با نیروی کششی 50 نیوتن (نیوتن) به آن استاندارد خاص دقیق است. 20 درجه سانتیگراد دمای آزمایشگاهی است که در آن دقت تیغه آزمایش می شود.

اگر متر در دماهای غیر از 20 درجه سانتیگراد یا با نیروی کششی بیشتر/کمتر از 50 نیوتن استفاده می شود، نمی توان صحت آن نوار را تضمین کرد.  این لزوماً به این معنی نیست که دقت نوار تحت تأثیر قرار میگیرد. صرفا یک هشدار است که اعلام کند دقت بیشتری در اندازه گیری داشته باشید.

تست بدنه

شماره چهار رقمی (به طور کلی 0126 برای اندازه گیری نوار) ​​مربوط به آژانس مسئول صدور گواهینامه است. 0126 نام آزمایشگاه ملی وزن و اندازه گیری در میدلسکس است.( دانشگاه میدلسکس لندن یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی در هندون، شمال غربی لندن، انگلستان است.

علامت تست بدنه روی متر

چه تعداد علامت روی متر قرار دارد؟

هر تعدادی نمادی را که سازنده بخواهد، می توان در 20 سانتی متر اول تیغه چاپ کرد.

نکات عمومی استفاده متر

قلاب یا “گیره” متر نواری  جزء کوچک و معمولاً فلزی در انتهای تیغه در نوارهای جیبی است. (همانطور که در تصویر زیر مشاهده می شود)

این معمولاً یک قطعه فلزی مستقیم است که توسط تعدادی پرچ به تیغه متصل می شود. معمولاً خواهید دید که قلاب شناور است. به عبارت دیگر، اندکی به داخل و خارج حرکت میکند. برخی از افراد به اشتباه این را به عنوان یک نقص ساخت تصور می کنند، اما اینطور نیست.

هنگام انجام اندازه‌گیری‌های داخلی (یعنی از لبه داخلی یک جسم مانند بین یک دیوار داخلی و دیوار دیگر)، قلاب را می‌توان به جسم فشار داد و اندازه‌گیری دقیقی را به دست آورد.

با این حال، هنگام اندازه گیری های خارجی، قلاب را می توان در اطراف / پشت جسم قرار داد و به آرامی به سمت دستگاه اندازه گیری کشید. این نه تنها تیغه را در حین اندازه گیری در جای خود نگه می دارد، بلکه با جبران ضخامت قلاب فلزی در اندازه گیری، اندازه گیری دقیق را تضمین می کند. هنگام استفاده از متر نوار دقت کنید که از قلاب به درستی استفاده کنید!

نکات ایمنی استفاده متر

همه سازندگان توصیه می کنند که کاربران هنگام انجام هر کاری که نیاز به اندازه گیری با متر دارد از عینک ایمنی / عینک ایمنی استفاده کنند.

علاوه بر این، برخی نوارها (صرف نظر از هزینه یا کیفیت) می توانند تیغه های فولادی با لبه های نسبتاً تیز داشته باشند. ممکن است در ابتدا احساس تیزی نداشته باشید، اما هنگام حرکت با سرعت می تواند حادثه آفرین باشد.

جهت خرید مترسان‌مکث کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید