ابزار

سیلندر قفل ضد سرقت چیست؟

 

مغزی قفل قسمتی از آن است که کلید در آن قرار میگیرد. قفل های سیلندر دار مناسب برای درب های درونی منازل و دفاتر اداری می باشند. اگر میخواهید کلید منزل خود را تعویض کنید لازم است که سیلندر آن را عوض کنید.

یک مغزی قفل یا سیلندر با کیفیت تضمین مناسبی برای امنیت محل زندگی یا کارمان می باشد . عواملی همچون جنس سیلندر ، نوع کلید و تعداد ساچمه ها و پین های فولادی از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند.

انواع سیلندر قفل چیست؟

سیلندر ها در جنس های مختلف برنج، سرب، زینک، چدن یا فولاد موجود هستند.کلید های این سیلندر ها در شکل های مختلف ساده ساده، کامپیوتری و… در بازار موجود هستند.

بدنه برنجی سیلندر و همینطور کلیدهای برنجی، باعث دوام بالا و جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی در بلندمدت می شود.

انواع سیلندر قفل به شرح زیر هست:

 کاربری:

سوئیچی، آپارتمانی، سرویس

جنس بدنه:

زینک، آهن، برنج

 جنس کلید:

زینک، آهن، برنج

 رنگ بدنه:

نقره ای، زیتونی، طلایی

 نوع کلید:

ساده، کامپیوتری، دوشیار، شش وجهی

سایز: 6، 7، 8، 9، 10 سانتیمتر

ساختار سیلندر قفل چیست؟

یک سیلندر از دو بخش اصلی تشکیل می ‌شود. الف) بخش بدنه  ب) قسمت داخلی که به صورت استوانه‌ ای بوده و توپی نامیده می ‌شود. توپی دارای شیار می‌ باشد و کلید می ‌تواند وارد آن شود و حول محور مرکزی خود در داخل بدنه گردش کند. هم توپی و هم بدنه معمولاً دارای سوراخ‌ هایی هستند که در امتداد یکدیگر و به موازات توپی استوانه ‌ای قرار گرفته‌ اند به طوری که هر سوراخ روی توپی با یک سوراخ روی بدنه هم راستا می ‌باشد.

سوراخ ‌های روی بدنه دارای انتهای بسته می ‌باشند و انتهای آن ‌ها یک فنر و سپس بر روی آن یک پین باریک استوانه‌ ای که ساچمه نامیده می ‌شود قرار گرفته است. ارتفاع این ساچمه ‌ها یکی نبوده و دارای طول‌ های متفاوتی است یعنی در بخش ‌هایی که ساچمه بلند است کلید به همان اندازه فرورفتگی دارد و یا بالعکس.

جها اطلاع از قیمت سیلندر و هرید سیلندر اینجا کلیک کنید

 

در حالت عادی که کلید وارد قفل نشده است نیروی ارتجاعی فنرها در قسمت بدنه، ساچمه‌ ها را وارد سوراخ ‌های روی قسمت متحرک کرده ‌اند که مانع چرخش توپی در بدنه می ‌شود.

هنگامی که کلید مربوط به قفل وارد توپی می ‌شود ساچمه‌ ها را طوری به بالا حرکت می ‌دهد که ساچمه‌ های بدنه از سوراخ‌ های توپی بیرون رفته و توپی می ‌تواند حول محور خود بچرخد. چرخش توپی منجر به حرت زائده‌ ای می ‌شود که زبانه قفل را به عقب و جلو حرکت می‌دهد. البته برای بالا بردن امنیت گردش مغزی به تنهایی زائده را حرکت نمی ‌دهد بلکه نوک کلید باید زائده دومی را به سمت عقب فشار دهد که با زائده اول درگیر شود.

کلید با انجام سه مرحله زیر میتواند قفل را باز کند:

  • آزاد کردن مغزی از بدنه
  • درگیر کردن زائده اول با دوم
  • حرکت زائده اول که منجر به حرکت زبانه می ‌شود.

چه سیلندری برای قفل مناسب است؟

اگر میخواهید یک سیلندر برای قفل خود انتخاب کنید با توجه به اینکه برای چه مکانی میخواهید و اینکه چقدر میخواید هزینه کنید به موارد زیر دقت کنید.

جهت اطلاع از قیمت سیلندر کلیک کنید

  • ساچمه ها :

از آنجا که هر ساچمه روی سیلندر در حکم یک رقم رمز می‌ باشد لذا هر قدر تعداد ساچمه ‌ها بیشتر باشد پیدا کردن رمز صحیح مشکل ‌تر بوده و امنیت قفل بیشتر است. قفل‌ های معمولی بین پنج تا شش ساچمه دارند اما قفل ‌هایی نیز وجود دارند که تا پانزده ساچمه در جهت های مختلف دارند.

حساس ‌ترین نقطه در قفل ساچمه ‌ها است و با خارج کردن آن ها قفل با هر کلیدی که از لحاظ قطر به قفل بخورد باز می ‌شود. این ساچمه‌ ها در قسمت پایینی قفل قرار دارند. به سادگی با دریل کردن این نقطه می ‌توان آن ها را از کار انداخت. برای جلوگیری از این مسئله دو پین استوانه ‌ای فولادی به صورت ضربدری در بخش جلوی ساچمه ‌ها کار گذاشته می ‌شود که مسیر حرکت دریل را منحرف ‌کرده و به خارج منطقه ساچمه‌ ها هدایت می ‌کند در بیشتر قفل ‌های ارزان قیمت این پین ‌ها کار گذاشته نشده است و یا جنس آن ‌ها آهن می ‌باشد که به راحتی بریده می‌ شود. پس دقت به جنس آنها بسیار اهمیت دارد.

  • محکم بودن اتصالات :

محکم بودن کلید در داخل قفل، محکم بودن توپی در بدنه و ثابت بودن توپی سه پارامتر مهم دیگر می ‌باشد که نشانگر امنیت و حساسیت قفل است. در صورتی که توپی در بدنه آزاد باشد ساچمه‌ ها نیازی ندارند که کاملاً به داخل بدنه بروند بلکه با خارج شدن از محوطه مربوط به توپی، مغزی را آزاد می‌کنند یعنی کلید های مشابه می ‌توانند قفل را باز کنند و این امنیت مکان شمارا به خطر می اندازد.

محکم و ثابت بودن ساچمه‌ ها در داخل سوراخ‌ ها نیز باعث می‌ شود که قفل حساسیت بالاتری داشته باشد.

  • جنس بدنه :

کیفیت بالای جنس بدنه باعث می ‌شود که بدنه ی سوراخ‌ ها بر اثر فرسایش و اصطکاک با ساچمه ‌ها گشاد نشود و حساسیت قفل پایین نیاید. همچنین با گشاد شدن سوراخ ‌ها هنگام ورود کلید، ساچمه‌ ها به بدنه گیر کرده و کلید نمی ‌تواند به داخل قفل وارد شود.

نوک ساچمه‌ های کله‌ قندی به دلیل اصطکاک زیاد با بدنه کلید دائم در معرض فرسایش می ‌باشند.  در صورتی که از جنس قویی نباشد، ساچمه ها خورده شده و باعث می ‌شوند که حتی کلید قفل نیز بعد از مدتی قفل را باز نکند.

  • کلید :

کلید از دو بخش دارد. بخشی که وارد شیار قفل می‌ شود و با آن تطابق دارد؛ و بخشی که کاربر، آن را به دست می ‌گیرد. دندانه ‌ها و شیارهای هر کلید معمولاً برای بازکردن یک قفل خاص طراحی می‌ شود.

کلید هایی که طرز ساخت و ساچمه بندی آن ها به صورت مدرن طراحی و ایجاد می شود، کلید کامپیوتری نام داردند. این کلید ها ساچمه بندی شده و غیر خطی هستند و به جای دنده در کلید، حفره های ریز و درشت ایجاد می شود. این کلید ها امنیت بالاتری نسبت به کلید های معمولی دارند. مزیت کلید کامپیوتری نسبت به سایر کلید ها دو جهته بودن آن و استفاده از کلید در دو جهت می باشد.

 

برای اطلاع از نحوه تعویض سیلندر میتوانید به مقاله چگونه یک سیلندر قفل را باز کنیم؟در سایت مراجعه کنید.

جهت مشاهده اطلاعات محصول سیلندر نقره ای کلیک کنید

جهت اطلاع از موجودی و قیمت سیلندر و همچینین جهت خرید سیلندر قفل سان مکث به شماره تلفن های واحد فروش تماس بگیرید.  03145699

و یا شماره تماس خود را درج کنید تا در اسرع وقت کارشناسان فروش ما با شما تماس بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید