ابزار

بیل و کاربردهای آن

بیل و کاربردهای آن

بیل ابزاری برای حفاری، بلند کردن و جابجایی مواد فله ای مانند خاک، زغال سنگ، شن، برف، ماسه یا سنگ معدن است. بیشتر بیل‌ها ابزارهای دستی هستند که از یک تیغه پهن که روی دسته‌ای با طول متوسط ​​ثابت می‌شوند تشکیل شده‌اند. تیغه های بیل معمولاً از ورق فولادی یا پلاستیک سخت ساخته می شوند و بسیار محکم هستند.

دسته های بیل معمولاً از چوب (به ویژه انواع خاص مانند خاکستر یا افرا) یا پلاستیک تقویت شده با شیشه (فایبرگلاس) ساخته می شوند.

تیغه های بیل دستی ساخته شده از ورق فولادی معمولاً دارای یک درز یا سجاف تا شده در پشت هستند تا یک سوکت برای دسته ایجاد کنند. این چین همچنین معمولاً استحکام بیشتری را برای تیغه ایجاد می کند. دسته ها معمولاً در جای خود پرچ می شوند. یک قطعه T معمولاً در انتهای دسته نصب می شود تا به گرفتن و کنترل جایی که بیل برای جابجایی خاک و مواد سنگین طراحی شده است کمک کند.

اصطلاح بیل همچنین در مورد ماشین‌های حفاری بزرگ‌تر به نام بیل‌های برقی به کار می‌رود که همان هدف را انجام می‌دهند – حفاری، بلند کردن و جابجایی مواد. اگرچه بیل های برقی مدرن مانند لودرهای جلویی و بیل مکانیکی (از جمله تراکتورهایی که دارای یک سطل بارگیری در یک طرف و یک بیل برای حفاری و قرار دادن مواد در طرف دیگر هستند) از بیل های بخار می آیند و کارهای مشابهی انجام می دهند، اما به عنوان بیل، طبقه بندی نمی شوند.

 

تاریخچه 

در عصر نوسنگی و قبل از آن، کتف یک حیوان بزرگ (تیغه شانه) اغلب به عنوان بیل یا بیل خام استفاده می شد.از طریق این ارتباط بین تیغه‌های شانه و تیغه‌های حفاری است که واژه‌های کفگیر و بیل هر دو با کتف ارتباط ریشه‌شناسی دارند.

بیل زدن دستی، اغلب همراه با چیدن، ابزار اصلی حفاری در ساخت و ساز بود. تا زمانی که مکانیزه شدن از طریق بیل های بخار و بعداً تجهیزات هیدرولیک (بیل مکانیکی و لودرو…) به تدریج جایگزین بیشتر بیل های دستی شد. واگن های راه آهن و انبارهای بار حاوی سنگ معدن، زغال سنگ، شن، ماسه یا غلات اغلب از این طریق بارگیری و تخلیه می شدند.

تا دهه 1950، جهت بیل زدن دستی تعداد زیادی کارگر را استخدام می کردند. گروه‌هایی از کارگران که «باندهای کارگری» نامیده می‌شدند به هر نوع حفاری یا جابجایی مواد فله اختصاص داده می‌شدند. ده‌ها یا صدها کارگر با بیل‌های دستی، حفاری‌های سریع یا جابجایی مواد را انجام می‌دادند که امروزه معمولاً با نیروی برق انجام می‌شود. بیل مکانیکی و لودر که توسط چند اپراتور ماهر اداره می شود. بنابراین، هزینه نیروی کار، حتی زمانی که هر کارگر به تنهایی دستمزد ضعیفی می‌گرفت، هزینه هنگفتی برای عملیات محسوب می‌شد. بهره وری کسب و کار بیشتر به بهره وری نیروی کار وابسته بود. در حمل و نقل مواد صنعتی و تجاری، بیل های دستی بعداً با لودرها و بیل مکانیکی جایگزین شد.

انواع بیل

بیل در سایزهای مختلف و برای کاربردهای مختلف تولید می‌شود. از اینرو دسته‌بندی آن نیز می‌تواند بر اساس سایز و کاربرد آن باشد.

 ساده:

عمومی‌ترین و رایج‌ترین نوع بیل است که در سه سایز و با نمره‌های ۲، ۲٫۵ و ۳ تولید و در بازار عرضه می‌شود.

 گردن بلند:

دارای گلوی بلند بوده و بیشتر برای کشاورزی و باغبانی کاربرد دارد.

 

 پارویی:

دارای تیغه صاف بوده و از نظر ظاهری شبیه پارو است.

اغلب دارای یک تیغه بدون پهلو بسیار پهن است که به سمت بالا منحنی می شود و به یک دسته کوتاه با یک دستگیره D شکل متصل است. انواع سبک ها موجود است. برخی بیشتر برای فشار دادن برف و برخی دیگر برای بلند کردن آن طراحی شده اند. تیغه می تواند فلزی یا پلاستیکی باشد.

بیلچه:

گونه کوچک‌تر بیل را بیلچه می‌گویند و بیشتر برای کاشت گل استفاده می‌شود.

در باغبانی و کاشت  برای حفر چاله و شکستن توده های خاک مفید هستند. بیلچه های باغبانی معمولاً دارای تیغه های محکم و باریک با نوک تیز هستند. آنها نوع کوچکی از بیل هستند.

 تاشو

یک بیل کوچک و معمولاً جمع شونده که عمدتاً توسط سربازان، آتش نشانان و طبیع گرد ها استفاده می شود. معمولاً آن را در یک زاویه قفل و از آن برای بیل زدن استفاده می کنند. به بیل ارتشی یا سنگری هم معروف است.

بیل استیل کربن SUN MAX طرح آلمان بیلی با دهانه گرد است که از ۴ قسمت از جمله لبه مخصوص برش (cutting edge )با نوک تیز جهت کار در سطوح سفت و فرو رفتن در عمق خاک، تیغه ظرف مانند (bowl-shaped blade ) جهت گود کردن و جابجایی خاک، جای پا  (step ) با طراحی خاص که نیروی شما را به نوک بیل انتقال می دهد و  سوکت یا گلوی بیل (socket) که دسته بیل را به تیغه آن متصل می کند تشکیل شده است. این بیل ها در دو نوع گلوبلند (کد CSGL-1030052) و گلو کوتاه (کدهای CSGS-103017   جهت سایز کوچکتر و CSGS-103030 جهت سایز بزرگتر) عرضه می شوند.

 

بیل 2 طرح آلمان سان مکث از جنس فولاد کربن آبدیده است. مقاومت خوبی در مقابل سایش، خوردگی و پوسیدگی داشته دارای طول عمر خوبی است. کاربرد فراوانی در کشاورزی، ساختمان سازی، خاکبرداری و محوطه سازی، باغداری و گل کاری، کار در گل و لای و ماسه، بهم زدن مصالح نرم، مخلوط کردن بتن و…دارد.

جهت اطلاع از قیمت بیل کلیک کنید یا با دفتر فروش در تماس باشید.03145699

دیدگاهتان را بنویسید