ابزار

آشنایی با انواع متر ها

 آشنایی با انواع متر ها

متر یکی از پرکاربرد ترین ابزارآلات دستی که در مشاغل مختلف کاربرد دارد. انواع مختلفی از آن مانند  لیزری،  فایبرگلاس،  مهندسی و …وجود دارد.

انواع متر

همانطور که گفته شد بنا به کاربرد متر در صنایع مختلف انواع مختلفی از آن در بازار وجود دارد، در زیر به طور اختصار به معرفی انواع مختلف مترهای موجود در بازار می پردازیم.

 

 چرخدار یا چرخ متر

برای اندازه گیری مسافت های طولانی به کار گرفته می شود. دارای چرخ بزرگ و یک دسته است. کاربر به راحتی می تواند آنرا گرفته و چرخ را به حرکت در آورد. موقع شروع پروژه باید نقطه صفر آنرا در ابتدای محل مورد نظر قرار داد. مدل دستی و دیجیتال دارد. نوع قدیمی نیاز به یادداشت تعداد دورهای چرخ داشته ولی بر روی مدل های جدید کانتر نصب می شود.

انواع کانتر

خود کانترها هم به دو صورت مکانیکی و دیجیتالی عمل می کنند. البته نوع مکانیکی از ارجحیت بیشتری برخوردار است به این جهت که نیازی به تعویض باتری نداشته و در صورت نیاز به تعمیرات، از پیچیدگی کمتر برخوردارست. غالبا تا 10 کیلومتر را می توان با متر چرخدار اندازه گیری کرد. در برخی مدل ها هم پایه ای در کنار چرخ  است که برای زمان استراحت یا محاسبات، چرخ ثابت بماند و مغایرت پیدا نشود. عمده کاربرد چرخ متر در کارگاه های ساختمان سازی، عمران، نقشه برداری و راهسازی است. البته جهت اندازه گیری مسافت کابل یا لوله گذاری هم می توان استفاده کرد.

 تاشو

جنس آن چوب یا فایبرگلاس است. در هنگام کار به صورت بسته بر روی قطعه کار قرار میگیرد. همانند خط کش از آن استفاده می شود. می توان به مقدار لازم قطعات را باز کرده و در نهایت پس از خاتمه کار به صورت مفصلی بر روی هم جمع می شوند. سایز دومتری آن متداول تر هست.

 

  خیاطی

از جنس منعطف است.  دو طرف آن مندرج می شود که در مدل های قدیمی یک طرف اینچ و سمت دیگر سانتیمتر بوده است، در حال حاضر دو طرف سانتیمتر مرسوم تر است. نکته جالب این مدل در درج مقیاس هاست که به صورت سکه ای چاپ می شوند به این معنی که چنانچه متر را به حالت سکه برچرخانید مدرج باز هم درست نمایش داده می شود. طول این نوع متر یک و نیم سانتیمتر است.  سر فلزی به ایستایی آن کمک می کند.

گونیا متر

این ابزار برای یافتن زوایای مختلف است. آن حتی برای کپی برداری از یک قطعه استفاده می شود. موارد استفاده آن بیشتر برای نصب سرامیک، موزائیک، پارکت، کابینت و دکوراسیون داخلی است.

 

 

 تلسکوپی

وجه تمایز آن با سایر مترها حالت جمع شوندگی به شکل تلسکوپی است که به راحتی قابل حمل است. در ابعاد 10 متری متداول است.

 

  جیبی

این ابزار بدون فنر جمع کننده  است.  حالت منحنی آن موجب برگشت نوار می شود. البته در زمره مترهای متداول نیستند و عمده تفاوت با سایر مترها شکل ظاهری ان است.

  قدسنج

 از این وسیله برای اندازه گیری رشد قدی استفاده می شود. روش استفاده از آن ساده است. پایه آن را ابتدا روی زمین گذاشته و هوک را تا حدی بکشید که عدد صفر به نشان قرمز برسد. بعد آنرا به دیوار چسبانده تا ثابت شود. شخص باید ایستاده باشد، بدنه آن را را تا بالای سر اش کشیده و اندازه گیری کنید.

 مهندسی

این مدل مختص نیاز مهندسین است. بدنه از پلاستیک یا آلومینیوم تولید می گردد که شامل یک دسته معمولی یا D شکل می شود. در مرکز آن، دسته چرخان ارگونومیکی برای جمع کردن نوار مدرج وجود دارد. نوار از جنس پارچه یا فلز روکش دار است.   عرض آن باریک است. در ابتدای نوار قلابی قراردارد تا به راحتی به مبدا اندازه گیری متصل شود. متراژ های مرسوم این وسیله مهندسی 30 و 50 متر هستند.

 

 

فایبر گلاس

بدنه این مدل از فایبر گلاس است. به دلیل مقاومت در برابر فرسایش، ضربه و رطوبت طرفداران زیادی دارد.

جهت اطلاع از قیمت متر اینجا کلیک کنید

 

  باطری دار

متر باطری دار از دیگر انواع متر است که معمولا دارای بدنه ABS ضد ضربه و مقاوم است. قابلیت مهم  آن، جمع شدن اتوماتیک با یک دکمه است. جنس این نوع نیز کاملا منعطف است .

 

 لیزری

از دیگر انواع متر که جدیدا بیشتر از آن استفاده میشود، متر لیزری را نام برد. ابزارهای اندازه‌گیری که به جدیدترین تکنولوژی لیزر مجهز هستند و نتایج را با حداکثر دقت و قابلیت اطمینان ارائه می‌کنند. این ابزار پیشرفته برای سنجش فواصل طولانی مناسب است.   از آن برای کارهای مهندسی به خصوص در اجرای پروژه های ساخت و ساز کمک میگیرند. مترهای لیزری انواع مختلفی دارد که هر یک مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند و برای اندازه گیری فواصل مختلف و به همراه ویژگی های متفاوت ارائه می شوند. مدل های پیشرفته متر لیزری قابلیت اتصال به گوشی تلفن همراه را دارد.

 

انواع متر لیزری

مترهای لیزری به دو دسته تقسیم می شوند که برای فضای داخلی (INDOOR) و فضای خارجی (OUTDOOR) استفاده می شوند که معمولا متراژهای پایین برای فضای داخلی و متراژهای بالا برای فضای خارجی می باشد.

مترهای با متراژ بالای 200 متر معمولا دارای دوربین می باشند که برخی دارای دوربین چشمی و برخی دارای دوربین روی ال سی دی می باشند.

 

روکش دار نشکن

این نوع متر که بدنه نرم و ضد ضربه‌ای دارد؛ دارای قفل برای توقف در حین اندازه‌گیری، گیره فلزی قوی برای نصب بر روی لباس کار و همین‌طور بند پارچه‌ای محکم است. به خاطر مقاومت مناسبی که دارد برای اندازه گیری فواصل کوتاه مناسب است. نصاب ها، کابینت کارها و نجاران از مشتریان همیشگی این نوع مترها هستند.

پارچه ای

متر پارچه ای SUN MAX مخصوص اندازه گیری اجسام یا فاصله ها می باشد. طراحی محصول به نحوی است که این امکان را به شما می دهد فواصل و اندازه های متوسط و بزرگ بین ۱۰ تا ۵۰ متر را حتی اگر خم یا زاویه بر روی اجسام یا فاصله ها وجود داشته باشد براحتی اندازه گیری کند.
بدنه متر پارچه ای SUN MAX از جنس ABS (پلاستیک بسیار مقاوم در برابر ضربه) بوده از متر و تسمه آن بخوبی محافظت می کند. تسمه متر از جنس پارچه مقاوم است . اعداد روی آن در یک طرف بصورت متریک و در طرف دیگر بصورت فوت می باشد.

جهت اطلاع از قیمت متر پارچه ای کلیک کنید.

متر روکش دار  sunmax مخصوص اندازه گیری جهت مکانها یا اجسام کوچک و متوسط بوده و در اندازه های ۳ تا ۱۰ متر عرضه می شود.

جهت اطلاع از قیمت متر  با شماره های واحد فروش در تماس باشید. 03145699

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید